8 mýtů o LinkedIn

V roce 2007 mi přišlo na můj e-mail divné pozvání. Moje estonská kolegyně Liina mě zvala, abych se k ní připojila na LinkedIn. Tohle slovo jsem viděla poprvé a vůbec jsem netušila, o co jde. Pár dní jsem chodila kolem toho e-mailu jako, že nic. Pak jsem našla odvahu a klikla jsem na odkaz, který v mailu byl.

Stránka se načetla a já se vyděsila.
Ou, co to je? Cože, mám tady psát o sobě? Zveřejnit svoje údaje? Svoji profesní historii? Lidem z celého světa? K čemu? Nerozumím tomu, bojím se toho, jdu pryč!

To byl můj začátek na LinkedIn….

O pár dní později jsem díky Liině a jejímu trpělivému výkladu všechno pochopila. Co je LinkedIn, jak funguje i proč bych tam měla být a k čemu je mi to dobré.

Dlouhou dobu jsem měla na LinkedIn jen profil.

Jako většina lidí tady. Ale časem jsem objevila, že LinkedIn mi umožňuje mnohem víc. A tak jsem postupně začala jeho potenciál využívat víc a víc. A díky tomu z toho, že jsem na LinkedIn, se moje kariérní i podnikatelské možnosti zásadně rozšířily.

Mě tenkrát na začátku pomohla Liina překonat můj strach z neznámého a zbavit se předsudků, které jsem měla vůči LinkedIn (a sociálním sítím vůbec). Dneska chci tuhle pomoc, díky které jsem tolik získala, poslat dál.

Je jedno, jestli je vaším cílem získat skvělou práci, postupovat v kariéře, rozjet či rozvinout svoje podnikání nebo oslovit nové zákazníky. To, co vám dnes řeknu, vám pomůže pochopit LinkedIn a jeho přínos právě pro vás.

Pomáhám svým klientům prezentovat se na LinkedIn. Setkávám se s tím, že je pro ně LinkedIn velká neznámá a často reagují podobně jako já před osmi lety.

Tohle jsou nejčastější mýty, se kterými se setkávám

1. LinkedIn je jen pro ty, kdo hledají práci nebo naopak zaměstnance

Ano, LinkedIn je stále důležitějším nástrojem k získání dobré práce. Stále více firem ho používá nejen jako zdroj kvalitních kandidátů, ale i jako platformu pro budování značky zaměstnavatele. Jenže tohle není hlavní a jediná funkce této sítě. LinkedIn je především platformou, kde můžete prezentovat sami sebe, svoji osobní značku a budovat si síť kontaktů.

Na LinkedIn můžete ukázat, kdo jste, co znáte a umíte. Jakým přínosem můžete být pro ostatní. Tedy pro zaměstnavatele, ale i pro potencionální návštěvníky vašeho webu, vaše klienty, zákazníky, obchodní partnery i spolupracovníky a zaměstnance.

LinkedIn vám dává příležitost oslovit další lidi, kteří o vás nebo vašem projektu či produktu ještě nevědí.

2. LinkedIn je jen pro manažery nadnárodních korporací

Manažeři velkých firem na LinkedIn jsou už dávno. To je pravda. Vědí totiž, jaké výhody jim LinkedIn přináší.

Zeptejte se sami sebe – můžu být já osobně, moje práce, můj projekt, moje podnikání… nějak prospěšný manažerům malých a velkých firem, zaměstnancům, konzultantům, headhunterům, dalším podnikatelům a živnostníkům? Můžeme si, a jak, vzájemně pomoci?

Ano, všichni tihle lidé na LinkedIn jsou a ty všechny můžete právě vy zaujmout. Můžete objevit, že si navzájem můžete být prospěšní….

Oni se mohou se stát vašimi zaměstnavateli, zaměstnanci, čtenáři, klienty, zákazníky, spolupracovníky, účastníky vašich kurzů, partnery v podnikání…

3. Abych mohl/a být na LinkedIn, musím umět anglicky

Tak to už pěkně dlouho není pravda. LinkedIn umí česky! Stačí jen na úvodní stránce, kde se budete na LinkedIn registrovat, sjet úplně dolů, najít záložku „Language“ a zvolit češtinu. A pokud už na LinkedIn jste a chcete s ním komunikovat česky, změňte si nastavení jazyka v nastavení vašeho profilu

4. Je to složité, vytvořit si a spravovat svůj profil

Není to složité. Chce to jen trochu přemýšlet. Zamyslet se nad tím, jaké informace a proč chci ve svém profilu prezentovat.

A pak už stačí následovat LinkedIn. Aplikace vás vede za ručičku, napovídá vám, jaké informace o sobě máte sdělit, napsat…

A změnit nebo upravit informace je stejně snadné.

5. Mám svůj profil na pracovních portálech a to mi stačí

Váš profil na pracovních portálech je neveřejný. Mohou ho prohlížet jen společnosti, které jsou na daném pracovním portálu také zaregistrované. Často je „odtajnění“ vašeho profilu (zviditelnění vašich kontaktních a jiných údajů) zpoplatněno.

Váš profil na LinkedIn je veřejný a díky tomu vám může přivést mnohem více zajímavých nabídek. Navíc vaše prezentace na LinkedIn vám nabízí mnohem víc možností, než jen vystavení profilu. Už samotný profil na LinkedIn vám umožňuje uvést mnohem víc informací, které podpoří vaši hodnotu a přínos – publikace, projekty, ocenění, zapojení se dobročinné a dobrovolnické činnosti. Můžete zde sdílet odkazy na videa, webové stránky…. Lidé, se kterými jste spolupracovali, vaši klienti, obchodní partneři, vám mohou přímo do vašeho profilu psát reference (jejich zveřejnění podléhá vašemu schválení).

Na LinkedIn můžete zaujmout nebo přímo oslovit svého budoucího šéfa a získat tak práci třeba i tam, kde nikoho nehledají.  Tohle vám žádný pracovní portál neumožní.

6. Používám Facebook a to mi stačí

LinkedIn není jako Facebook. Facebook byl vytvořen primárně pro zábavu. LinkedIn pro profesní setkávání a sdílení. Už to ukazuje, v čem je zásadní rozdíl.

LinkedIn má svá pravidla. Nesdílejí se tady obrázky z dovolených a večírků. Ani si nemůžete přidat do přátel každého, kdo vás napadne. A v tom je jeho obrovská výhoda – zacílení.

Všichni, kdo jsou na LinkedIn, jsou tady s podobným cílem – uspět ve své práci nebo v podnikání. Poznat se s lidmi ve svém oboru a s lidmi, kteří jim mohou pomoci dosáhnout jejich cíle.

Komunikace na LinkedIn je tak daleko přehlednější. Vím, kdo je kdo, čím se zabývá, co se od něj mohu naučit, jak mi může pomoci a jak já mohu prospět jemu. Osobní značka v profesní rovině se zde buduje mnohem snáz, než na Facebooku.

A navíc – ne každý, kdo je na LinkedIn, je na Facebooku. Ne každý chce být na Facebooku… A i u toho, kdo je na obou sítích, není jisté, že se s ním na Facebooku potkáte. Spousta lidí si na Facebooku nepřidává do přátel nikoho, koho nezná osobně.

Na LinkedIn je to jiné. Můžete být v kontaktu s profesionálem z druhé strany planety třeba jen díky tomu, že jste ho zaujali svými názory v diskusi nebo svým článkem a on vás oslovil. Může vás oslovit personalista firmy, pro kterou jste chtěli vždycky pracovat, protože ho zaujal váš profil a vaše síť kontaktů. Mohou vás oslovit lidé, které zaujal váš projekt a kteří díky vašemu obsahu na LinkedIn zjistili, že jim můžete pomoci vyřešit jejich problém… Můžete zajmout lidi, kteří se pak stanou členy vašeho týmu….

Oslovíte další, nové publikum, ke kterému se jinak nedostanete. Ze kterého se, když ho budete správně oslovovat, stanou vaši zákazníci, zaměstnavatelé, zaměstnanci, obchodní partneři…

7. Mám profil na LinkedIn už dlouho a k ničemu mi to není

Vystavení profilu, to je začátek. Ano, mít na LinkedIn jenom profil nestačí. Ale je to důležitý základní stavební kámen.

Hodně záleží na jeho kvalitě – na LinkedIn je mnoho profilů, které o svém autorovi nic neříkají. Jsou to jen suchá data a fráze, která neříkají co nejdůležitější – jak můžete být dalším lidem prospěšní?

A pak záleží i na vašich dalších aktivitách na LinkedIn –  budování kvalitní sítě kontaktů, publikování obsahu, budování značky

8. Bez LinkedIn se obejdu

Ano, obejdete se bez něj. Pokud nechcete

  • Dát vědět dalším lidem o svém projektu, podnikání
  • Oslovit nové klienty a zákazníky
  • Získat skvělou práci a budovat si kariéru
  • Najít a získat zaměstnance

Pokud se naopak chcete posunout ve své práci, podnikání, obchodování dál, LinkedIn potřebujete.

Jana Bártíková

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na LinkedIn:

 

Přečtěte si: Jste na LinkedIn nebo jste aktivní na LinkedIn? >>>>

Jana Bártíková
Obchodu se věnuji celý život. Už v roce 1991 jsem nastoupila na svou první manažerskou pozici. Od té doby jsem pro různé firmy a značky pracovala na zvyšování obratu a podílu na trhu. Ať to bylo v roli provozní ředitelky řetězce Rossmann, na pozici ředitelky českého zastoupení estonské módní značky či Sales Managerky značky Dior pro český a slovenský trh. Jako lektorka jsem vytvořila a realizovala vzdělávací program pro celý obchodní tým Kofoly, který vedl k restartu obchodní strategie a získání 2. pozice na trhu. Od roku 2013 podnikám a LinkedIn se stal hlavním zdrojem mých zákazníků. Generuje mi 90 % mých prodejů, objednávek a zakázek. Z toho 90 % poptávek přichází z LinkedIn za mnou... Už od roku 2015 učím firmy a podnikatele jak získávat nové zákazníky a klienty díky LinkedIn. Mými kurzy o LinkedIn už prošlo více než 3 000 účastníků.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..