„Platíme si LinkedIn konzultanta. Podle jeho doporučení publikujeme každý den příspěvky na osobních profilech. Já i můj šéf. Sledujeme dosah, ten pořád roste. Máme dosah 5 – 10 tisíc zobrazení. Děláme to denně. Šéfovi musím neustále reportovat, kolik bylo komentářů a liků, jaký byl dosah toho kterého příspěvku. Každý měsíc vyhodnocujeme s konzultantem výsledky. On nás chválí za dosah, šéf je taky spokojený, kolik máme liků a komentářů. Takhle to děláme už v půl roku.
Ale žádný byznys nám to zatím nepřineslo….“
To je volná citace úryvku z mého rozhovoru s obchodním ředitelem české firmy, která poskytuje služby středně velkým a velkým společnostem. Říkejme mu třeba Karel.
Je to člověk na svém místě, zkušený obchodník, záleží mu na růstu firmy. A tak se vůbec nedivím,že on s výsledkem spokojený není. Taky bych nebyla.
Dozvídám se, že, Karel i jeho šéf následují tato doporučení:
Radujete se, že jste právě dostali zdarma návod, jak se zviditelnit na LinkedIn? Neradujte se. Tohle je přesný návod, jak se to NEMÁ DĚLAT.
Nemám nic proti příspěvkům ze života, otázkám do sítě a komentářům pod příspěvky influencerů. Tohle všechno na LinkedIn patří.
Ale vaše strategie, pokud chcete získávat na LinkedIn zákazníky, musí stát na něčem jiném…
„Největší dosah měl můj příspěvek o tom, jak jsem se synem pouštěl draka…
Já už nevím, o čem mám psát, na co se mám své sítě ptát. Do těch komentářů už píšu jenom >Souhlasím< nebo >To je dobré< apod. Nevím, co jiného.
A hlavně. Nějaké leady z LinkedIn máme. Ale žádný nový byznys.“
„A na základě čeho vám váš konzultant tohle doporučil?“, ptám se.
„No, on přišel, ukázal nám svoje statistiky, jak JEMU to funguje.“ Aha.
„A bavili jste se o vaší cílovce, o vašich službách, o vašem byznyse, vaší přidané hodnotě…?“, ptám se dál.
„Ne“. Aha.
„A kdo je vaše cílová skupina, Karle?“
„Ředitelé firem, finanční ředitelé…“ Aha.
Tak zakopaného psa už bychom tedy měli…
VAŠE CÍLOVÁ SKUPINA a její cíle, zájmy a potřeby a proti tomu váš produkt/služba, vaše odbornost a přidaná hodnota – to je základ úspěšné LinkedIn byznys strategie.
A proto vám dobrý konzultant NIKDY nemůže doporučit, abyste jenom kopírovali něco, co JEMU funguje.
LinkedIn je profesní sociální síť. Většina jejích členů je zde proto, aby získala přístup k informacím a kontaktům, kterém jim pomohou dosahovat svých profesních a pracovních cílů.
Proto je důležité se ptát, kdo je a co řeší vaše cílová skupina. Jaké má problémy, otázky, cíle, profesní zájmy a potřeby. Co těm lidem v, pro vás, klíčových rolích, pomůže dělat svou práci efektivně, plnit cíle, inovovat, získávat konkurenční výhodu, šetřit náklady…
A pak pro ně tvořit obsah, který jim přináší odpovědi, řešení, inspiraci. Obsah, který jim pomáhá, vzdělává je, umožňuje jim být v obraze ve svém oboru, usnadňuje jim práci…
Ano, tento hodnotný obsah vám nezíská stovky ani desítky liků a komentářů. Nebude mít (zatím) obrovský desetitisícový dosah. Ale přivede vám nové zákazníky.
Díky sdílení know-how, návodů, tipů, best practice, případovek… způsobíte 2 věci:
Post o pouštění draků nebo ten s otázkou „Do Brna jezdíte raději Pendolinem nebo RegioJetem?“ vám okomentuje kde kdo. Je to to totiž příjemné pro naše ego a bezpečné.
Ale komentovat post o „aplikaci “smartAssist”, která umožňuje obousměrnou komunikaci za použití běžných mobilních zařízení jako jsou smartfony, tablety nebo smart-brýle..“? Tady je už zapotřebí erudovanosti i jisté odvahy. Protože pusťte se do vyjadřování k odbornému tématu, když víte, že se můžete mýlit? A váš „omyl“ uvidí váš šéf, kolegové, zákazníci, všichni, koho máte v síti…
Anebo je ten důvod ještě prostší – informaci zkonzumujete, protože je pro vás užitečná, ale nemáte potřebu se zviditelňovat. Proto vy na LinkedIn nejste.
A tak to má většina uživatelů této sítě. Jsou zde pasivní. Konzumují. A je to v pořádku.
Ze zkušenosti na této síti jsem vysledovala, že čím vyšší post či náročnější role ve firmě, tím méně reakcí.
Pokud jste například finanční ředitel, máte důležitou pozici a málo času, jakému obsahu budete věnovat čas a pozornost? Tomu, které fixy na flipchart jsou lepší nebo tomu o revolučním docházkovém systému?
A který typ obsahu Karlovi, jako obchodníkovi, otevře dveře do firem a připraví mu skvělou startovací pozici pro jednání…?
Co mu doporučím? Nic.
Ale zeptám se ho na spoustu věcí. A pak spolu vymyslíme LinkedIn strategii na míru jeho cílovce, službě a její přidané hodnotě. A celkové obchodní strategii firmy. A také na míru jemu, Karlovi.
Hezký den.
Jana Bártíková
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho na LinkedIn: