Před více než rokem LinkedIn změnil svůj algoritmus. Postavil jej na principu dwell time, tedy době, kterou uživatel stráví prohlížením příspěvku. Tato zásadní změna měla podpořit šíření obsahu s přidanou hodnotou, který primárně nemá tak vysoké zapojení jako obsah, který je prvoplánově zábavný.
V průběhu tohoto roku ale došlo k dalším dílčím změnám algoritmu. Pojďme si je společně představit.
Nebaví vás některé publikované posty? Myslíte si, že se algoritmus „spletl“? LinkedIn měl k dispozici nástroj v podobě tří teček, kterými jste mohli zvolit možnost „Přestat sledovat“, případně dokonce „odebrat ze sítě“, a to jak u autora, tak u komentujícího, kvůli kterému se vám obsah zobrazil.
Teď máte další možnost: „Nechci to vidět“. Když zvolíte tuto možnost, objeví se nabídka důvodů, proč tento druh obsahu nechcete sledovat. Můžete tak naučit algoritmus, aby vám zobrazoval obsah, který je pro vás hodnotný, zajímavý.
Doporučení:
A co když na mě tři tečky použije moje publikum?
Odpověď je „jednoduchá“. Musíte prostě tvořit takový obsah, který bude pro vaši cílovou skupinu užitečný, bude jí přinášet přidanou hodnotu. Zároveň cíleně budujte svou síť, abyste v ní měli ty správné uživatele pro váš obsah.
LinkedIn se domnívá, že je pro vás důležitý obsah, který vaše spojení tvoří, méně už ale jejich další aktivity: třeba lajky nebo komentáře. Proto uvidíte více obsahu členů vaší sítě, u kterých algoritmus vyhodnotí, že je pro vás zajímavý a budete na něj reagovat.
Doporučení:
Tvorba obsahu je důležitá. Reagovat na cizí posty nestačí. To ale neznamená, že máte přestat psát komentáře! Ty mají svůj vlastní účel: zviditelní vás v cizích sítích a přitáhne další čtenáře vašeho obsahu.
Algoritmus LinkedIn vyhodnotí, který obsah nejčastěji čtete, věnujeme mu čas a reagujete na něj. Tedy obsah od uživatelů, kteří jsou pro vás inspirací. Tvůrce takového obsahu vám pak bude různými způsoby doporučovat.
Doporučení:
Další argument, proč publikovat hodnotný obsah. Cílem je nejen čtivost, ale zejména přidaná hodnota pro vaši cílovou skupinu.
Nejspíš jste už na podobnou výzvu v některém LinkedIn postu narazili: „Chcete získat tento e-book? Napište mi do komentáře > Chci ebook <“. Možná, že jste i podobný post už vytvořili, abyste získali větší dosah a obchodní leady.
LinkedIn však vyhodnotil, že tento typ obsahu, který uměle zvyšuje zapojení, je pro uživatele obtěžující. Proto ho od nynějška penalizuje snížením dosahu.
Vaše posty už proto takto nebudete moci boostovat.
Doporučení:
Své rady, tipy a návody poskytujte prostřednictvím postu s přiloženým dokumentem.
Po počátečním nadšení z nového nástroje se ankety začaly proměňovat v banální „průzkumy” typu: snídáte, nebo si jenom dáte kafe? Skvělý nástroj se tak proměnil v mnohdy obtěžující způsob získávání snadného dosahu.
A přitom ankety mohou být pro váš byznys velmi přínosné: umožňují vám získat užitečné informací o vaší síti, o potenciálních zákaznících a jejich potřebách.
Pokud se tedy ptáte na správné věci….
Ankety ale nezmizí úplně. Nebudou se už ale zobrazovat za hranice naší sítě a algo bude dohlížet na jejich relevantnost pro vaše publikum.
Doporučení:
Ankety využívejte s rozmyslem. Vždy zvažte, zda jsou relevantní pro vaše publikum (obdobně jako při tvorbě ostatního obsahu).
Rozšiřujte síť, ankety pak budou mít větší dosah (rozšiřování je však samozřejmě užitečné z mnoha dalších důvodů ?).
LinkedIn je primárně profesní síť, na rozdíl od Twitteru tu politika nebyla příliš přítomna. Poslední dobou se ale diskuze o politických otázkách začaly přesouvat i sem, a LinkedIn tento odklon od původního účelu sítě nepodporuje.
Zatím se tato změna testuje pouze v USA. LinkedIn tamějším uživatelům umožňuje přímo v nastavení zvolit, zda chtějí ve feedu zobrazovat politický obsah.
Doporučení:
Toto nastavení není dosud v prostředí českého LinkedIn dostupné. Brzy snad doputuje i sem.
Co tedy doporučuji? Pokud někdo z vašich spojení politický obsah publikuje, můžete využít kouzlo tří teček.
Změna, kterou jsem zaznamenala z několika zdrojů, ale nenašla jsem ji v oficiálních informacích LinkedIn. Vyloučit ji ovšem nemohu.
Všechny změny algoritmu vedou k jedinému: zkvalitnění obsahu na síti. LinkedIn přitom vyslyšel přání uživatelů a všechny změny provedl na základě jejich feedbacku. To považuji za velmi pozitivní zprávu. LinkedInu záleží na tom, aby uživatelé sítě neztratili důvod, pro který se původně zaregistrovali.
Kvalitní obsah je také základ strategií, které vytváříme v Linked Akademii. Obsah s přidanou hodnotou podporuje leady, poptávky a zákazníky.
Já i můj tým Linked Akademie všechny změny algoritmu pečlivě sledujeme a testujeme „na vlastní profil“. O dalších novinkách se můžete dozvědět na mém LinkedIn profilu a v mém LinkedIn newsletteru.
Jana Bártíková
Přečtěte si také: „Jak si vytvořit funkční LinkedIn STRATEGII? >>>“
Líbil se vám článek? Sdílejte ho na LinkedIn: