LinkedIn Best Practice (část 1.)

Na LinkedIn jsem 16 let. Jako byznysový nástroj pro získávání nových zákazníků ho používám 10 let. Posledních 8 let učím firmy a podnikatele generovat z LinkedIn leady a poptávky.

Vyzkoušela jsem za ty roky hodně strategií, taktik, návodů a postupů. Mockrát jsem došla do slepé uličky. Abych nakonec testováním, vyhodnocováním a zlepšováním našla a vytříbila to, co na LinkedIn pro byznys funguje:

Strategii a taktiku, která už přinesla mně, Linked Akademii a našim klientům pár stovek milionů korun obratu.

Na čem tedy úspěšná strategie LinkedIn pro byznys stojí?

1. Zacílení

V určité fázi svého podnikání jsem „seděla“ na 3 židlích. Měla jsem 3 projekty a pro všechny jsem se snažila budovat značku a získávat zákazníky na LinkedIn. Takže jeden den jsem byla odbornice na hledání práce a budování kariéry, druhý den jsem radila, jak vybírat správné lidi do týmu a jak je vést a třetí den jsem ukazovala, co a jak dělat na LinkedIn.

Skoro rok jsem se snažila jak blázen, stálo mě to spoustu času a energie. A výsledek?

Lidé v mé síti nevěděli, kdo tedy vlastně jsem. Co se ode mě můžou dozvědět, naučit. Nedůvěřovali mi. Byla jsme pro ně odborník na všechno a na nic.

K žádným výsledkům to nevedlo.

Vše se změnilo, když jsem se zaměřila jen na jeden projekt, jednu odbornost. Od té doby do půl roku mi LinkedIn začal generovat poptávky.

2. Osobní profil jako hlavní nástroj strategie

Já sama jsem stavěla svou strategii na osobním profilu od samého začátku. Ale mnoho našich klientů to mělo dříve jinak.

Snažili se budovat značku a generovat byznys na firemní stránce. Jenže to nefungovalo.

Důvody byly dva:

Jednak funkcionality firemní stránky neumožňují cílené propojování se s těmi správnými lidmi na správných pozicích ve správných firmách. Ani algoritmus LinkedIn firemní stránky moc nepodporuje. Příspěvky zde publikované mají výrazně menší dosah, než ty na osobních profilech. Takže cesta k cílové skupině není úplně snadná.

Druhak, a to je ještě důležitější, LinkedIn je SOCIÁLNÍ síť. A tak zde nejlépe funguje interakce mezi lidmi. Protože lidé se daleko raději propojují s lidmi. Daleko raději komunikují s lidmi. A daleko snáz důvěřují lidem. Než firmám.

A získání si důvěry je pro získání byznysu klíčové.

Proto, když se naši klienti rozhodli spolu s námi přejít na ambasadoring, vystoupit ze stínu firmy a značky a změnili a zaktivovali svůj osobní profil, uviděli změnu poměrně rychle. Najednou byli vidět. Najednou se snadno propojovali s lidmi, se kterými potřebovali. Komunikovali s nimi a budovali s vztah.

Základy důvěry byly položeny velice snadno.

3. Autenticita a odbornost

Jenže, zaktivovat svůj osobní profil nestačí.

Vídám poměrně často, že se lídr firmy nebo obchodník rozhodne být aktivní na svém osobním profilu. Ale jeho aktivita moc osobní není. Studené, neosobní produktové posty psané korporátním jazykem, přesdílené příspěvky z firemní stránky bez špetky vlastního pohledu, názoru…

Je třeba udělat víc. Být tady sám(sama) za sebe. Sdílet svoje zkušenosti, svoje názory, svoje příběhy. Vystoupit ze stínu firmy a značky dopředu. A těžit z té síly co mám za zády, sladit se s firemní strategií, to ano.

Vždycky svým klientům říkám: Buďte to vy. Když vás někdo pozná na LinkedIn a pak se s vámi setká osobně – měl by se vždy setkat s tím stejným člověkem.

Ten rozdíl vidíme u našich klientů úplně hmatatelně: Neosobní posty, ze který na první pohled čouhá snaha promovat služby či produkty, mají často nulové zapojení publika a dosahují je desetinu dosahu těch autentických.

Žádosti o spojení, které obsahují formální obecné zprávy, mají poloviční úspěšnost oproti těm „lidským“ a konkrétním. Stejně jako žádosti odesílané z profilů, kde není ten člověk v korporátní vatě vůbec k nalezení.

Prostě buďte i na LinkedIn sami sebou. Pište tak, jak mluvíte. Používejte jazyk, kterému rozumí vaše cílovka.

Protože lidé (firmy) budou vaše služby/produkty chtít, pokud budou věřit v první řadě VÁM OSOBNĚ. A aby vám mohli věřit, musejí vás nejprve poznat.

Ať se nám to líbí, tak i emoce, osobní sympatie/antipatie, nebo „chemie“, chcete-li, rozhodují o tom, zda se někdo stane naším zákazníkem.

Autenticita a odbornost se nevylučují. Naopak: V jejich spojení je největší síla. Ukažte, komunikujte, co umíte a znáte, čemu rozumíte. A dejte do toho sebe – svou osobnost, své vyjadřování, své hodnoty, příběhy, svůj pohled na svět.

Skvělým příkladem spojení autenticity a odbornosti je například Jakub Myška, majitel firmy Lean Industry, konzultant štíhlé výroby a zlepšování ve firmách. Díky jeho strategii se z LinkedIn stal jeho výkonný obchodník.

Jaké jsou další pilíře úspěšné LinkedIn strategie?

To se dozvíte ve druhé části článku. Přečíst si ho můžete tady ➡➡➡

Jana Bártíková

Líbil se vám článek? Sdílejte ho na LinkedIn:

Jana Bártíková
Obchodu se věnuji celý život. Už v roce 1991 jsem nastoupila na svou první manažerskou pozici. Od té doby jsem pro různé firmy a značky pracovala na zvyšování obratu a podílu na trhu. Ať to bylo v roli provozní ředitelky řetězce Rossmann, na pozici ředitelky českého zastoupení estonské módní značky či Sales Managerky značky Dior pro český a slovenský trh. Jako lektorka jsem vytvořila a realizovala vzdělávací program pro celý obchodní tým Kofoly, který vedl k restartu obchodní strategie a získání 2. pozice na trhu. Od roku 2013 podnikám a LinkedIn se stal hlavním zdrojem mých zákazníků. Generuje mi 90 % mých prodejů, objednávek a zakázek. Z toho 90 % poptávek přichází z LinkedIn za mnou... Už od roku 2015 učím firmy a podnikatele jak získávat nové zákazníky a klienty díky LinkedIn. Mými kurzy o LinkedIn už prošlo více než 3 000 účastníků.
Komentáře
  1. Nejhorší je snaha zavděčit se všem, to je známé, člověk se musí trošku profilovat.
    Samozřejmě pomáhá být i negativní a trošku bizár, to přitáhne pozornost, na druhou stranu je potřeba to udělat tak, aby člověk tu pozornost byl schopný přetavit v reálný byznys, takže to zas nepřestřelit.
    Nejhorší je, když si živnostník hraje na korporaci, živnostník je úplně v jiné situaci než korporace, korporace jako ČEZ má 3 miliony zákazníků, a cokoliv nekorektního jí znepřátelí tak 100.000 jejich zákazníků, živnostník může říct, že nemá rád liliputy, přitáhne si zákazníky, co to mají stejně, korporace jako ČEZ si to dovolit nemůže a nikoho by si tím nezískala.
    Něco jiného je, když své politické názory říká Miss ČR (ta musí tak leda šoupat nohama) na gala večeru, a něco jiného je, když je to Pepa v hospodě – ten asi s výrokem „jsem pro světový mír a mám všechny rád“ si přízeň nezíská.

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..