Jedna z nejčastějších otázek, které od vás dostávám je tato:
… a co mám tedy udělat jako první, když chci začít používat LinkedIn jako zdroj svých zákazníků? Upravit si profil? Získat víc kontaktů? Začít postovat obsah?
Tohle všechno přijde na řadu až později.
Tím prvním krokem musí být definování si cíle a promyšlení si strategie. Protože ta bude následně ovlivňovat všechny naše další kroky.
Stejně, jako v jiných oblastech práce, byznysu a života vůbec, platí i na LinkedIn: pokud víme, kam směřujeme a jak tam chceme dojít, máme daleko větší šanci na úspěch. Nad čím vám tedy doporučuji se zamyslet?
Je důležité vědět, proč chcete být na LinkedIn a čeho zde chcete dosáhnout, co chcete získat. Potřebujete oslovovat a získávat nové zákazníky a klienty? Budovat si zde osobní nebo firemní značku? Najít nové spolupracovníky, obchodní partnery nebo zaměstnance? Vzdělávat se? Najít si lepší práci? Do vašeho cíle se může poskládat i několik z uvedených možností naráz. A váš cíl se může časem i modifikovat nebo úplně změnit. To je v pořádku. Jediné, co by se měnit nemělo, je, abyste měli svůj cíl neustále na zřeteli a abyste k němu směřovali všechny své kroky a aktivity na LinkedIn.
Váš cíl a strategie na LinkedIn vám pomohou odpovědět si na otázky: „Mám tohle psát do svého profilu? Mám se propojit s tímto člověkem? Bude tento obsah pro někoho zajímavý? „
Nadefinujte si, koho chcete na LinkedIn oslovovat, zaujmout, získat si jeho pozornost a důvěru a proč. S kým chcete být ve spojení, koho má zaujmout váš profil a pro koho budete tvořit a sdílet zajímavý a užitečný obsah. Jak vypadá váš cílový kontakt, který by se měl přeměnit ve vašeho zákazníka, spolupracovníka, zaměstnance, zaměstnavatele…?
Ano, čím více kontaktů ve své síti máte, tím více získáváte. Ale kvantita by neměla být jediným kriteriem, mnohem důležitější ke kvalita vašich kontaktů s ohledem na váš cíl.
Samozřejmě, že pravdu. Ale které informace o vás, o vaší profesní současnosti i minulosti jsou pro vaši cílovou skupinu zajímavé a pro váš záměr relevantní? V čem jste profík, jak můžete být druhým lidem prospěšní? A jak o tom chcete své publikum přesvědčit?
Možná máte za sebou bohatou a zajímavou profesní minulost, desítky kurzů a práci na různých projektech. Buďte však i vůči sobě selektivní – vyberte ty informace, které vás podpoří ve vaší současné expertis a získají vám důvěru ve vaši profesionalitu.
Promyslete si, jak chcete rozšiřovat svou síť kontaktů. Jakým způsobem si chcete získávat jejich důvěru. Jaký obsah a jak často chcete se svými kontakty sdílet. Do jakých skupin se chcete zapojit. Jak plánujete propojit své on-line a off-line aktivity. Jak chcete přeměňovat své kontakty ve své zákazníky (spolupracovníky, zaměstnavatele…)
Toto je klíčový bod. Protože jen „být“ na LinkedIn nestačí. Výsledky přijdou až teprve s vaší aktivitou. Kdo dá, dostane…
Tak, hotovo? Skvělé!
A teď se můžete pustit do úpravy svého profilu, do budování sítě kontaktů a své značky a do dalších aktivit. Protože od této chvíle, pokud budete vše dělat v souladu se svou strategií, jdete směrem ke svému cíli.
Jaký je váš cíl a vaše strategie na LinkedIn? Podělte se v komentářích pod článkem.
Jana Bártíková
Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na LinkedIn