Jste na LinkedIn nováček nebo jste na téhle síti už dlouho? V obou případech nejspíš nejste na LinkedIn jen tak. Pokud je vaším záměrem používat LinkedIn jako marketingový a prodejní nástroj, může se vám hodit několik mých tipů, jak svůj LinkedIn tímto směrem “rozhýbat”.
Lidé často chtějí svůj LinkedIn zlepšit, přizpůsobit a zosobnit. První kroky pak většinou vedou k úpravě profilu nebo k vytvoření firemní stránky. To je dobrá myšlenka.
Než se ale pustíte do práce, čeká vás ještě jeden úkol. Odpovědět si na několik otázek.
Ty nejdůležitější otázky jsou:
- Čeho chcete na LinkedIn dosáhnout? Co zde chcete získat?
- Kdo je vaše cílová skupina? S kým se chcete propojovat a proč?
- O čem je váš produkt, vaše služba? V čem je její unikátnost a přidaná hodnota?
- V čem jste vy osobně odborník? Jaký je váš osobní přínos vaší cílové skupině?
- Jak tohle všechno chcete na LinkedIn komunikovat? Jak chcete dosáhnout svých cílů? Jakou strategii zvolíte?
Ambasador je člověk, který reprezentuje vaše služby, produkty i odbornost. Někdo, kdo má vztah k vaší firmě, značce. Ideálně její zakladatel, majitel, leader, uznávaný odborník, influencer, obchodník nebo jiný zaměstnanec, spolupracovník.
Jste-li živnostník nebo freelancer, jste ambasadorem sami sobě…
Na LinkedIn se dnes pouští mnoho firem do vytváření firemních stránek a publikování obsahu. Jenže časem zjišťují, že jim tato aktivita nic nepřináší. Sledující firemní stránky přibývají pomalu. Publikovaný obsah skoro nikdo nevidí a tím pádem jen málokdo reaguje. O přeměně followers na leady nemůže být ani řeč. Spousta času, energie, práce a byznys žádný. Tahle strategie nikam nevede.
Oproti tomu AMBASADORING je úžasně funkční LinkedIn strategie pro firmy. Detailně se jí věnuji v tomto článku >>>
Prohlédněte si jeho kvalitu. Jak vypadá? Doufám, že není úplně prázdný: bez fotky, motta, sekce O mně… Takovým profilem byste si spíše škodili. Profil je vaší vizitkou a umožňuje vaším potenciálním zákazníkům, aby vás poznali. Mnozí ve vás najdou svého partnera pro spolupráci, zkušeného profesionála, odborníka, který jim přinese odpovědi na otázky, nové informace, řešení.
Co by měl váš profil říkat?
Praktický tip: Motto není motto. Je to Profesní představení
Tato část profilu, která je hned pod vaším jménem, měla ještě nedávno v češtině bohužel matoucí název. Nejde však o prostor, kam psát své oblíbené citáty. K čemu tato NEJDŮLEŽITĚJŠÍ část profilu slouží a jak si ji správně vytvořit, se dozvíte v tomto mém článku >>>
S několika stovkami spojení vám LinkedIn mnoho nepřinese. Všimla jsem si, že lidé jsou ostýchaví. Často se ptají, zda se mají na LinkedIn propojovat s cizími lidmi. O tom ale LinkedIn je. Je pravděpodobné, že vaši známí a rodina si od vás nic nekoupí. Tudíž by vám LinkedIn pro byznys vůbec nefungoval.
Podívejte se na obrázek. Vy jste ta červená tečka uprostřed.
Pamatujte, že ve skupinách 2 a 3 jsou stovky až statisíce potenciálních spojení. Velikost těchto množin je tím větší, čím je větší 1. kružnice, vaše síť spojení. Čím větší je skupina číslo 1, tím větší je váš byznysový potenciál na LinkedIn.
Jak začít s cíleným budováním sítě?
Propojte se nejprve s lidmi, které znáte. Určitě máte řadu e-mailových adres v adresářích mobilech, na vizitkách, v databázích…, vizitek, telefonních čísel nebo databáze. Tím velmi rychle zvětšíte úroveň 1.
A získáte tím i spoustu dalších výhod. Přečtěte si: Proč přeměnit své kontakty ve spojení na LinkedIn?
Pro další rozšiřování sítě pak používejte funkci Vyhledávání. Když máte dobře definovanou cílovou skupinu, z názvu pozic, firemních oborů, lokalit a dalších kritérií vyhledáte lidí, se kterými se chcete propojit. Až je najdete, požádáte je o spojení.
Doporučuji vám vždycky přidat osobní vzkaz. Proč?
- Je to prostě slušnost, kterou se zároveň odlišíte.
- Zvýšíte procento přijatých žádostí
- Začnete správným způsobem budovat vztah se svými spojeními a získávat si jejich důvěru
Svůj vlastní obsah publikuje na LinkedIn jen zhruba 1-3 % členů sítě.
Navíc většina příspěvků má k hodnotnému obsahu, který je tím hlavním nástrojem získávání nových zákazníků, velmi daleko. A v tom je vaše ohromná příležitost. Na LinkedIn nebudete mít v tomto směru žádnou konkurenci.
Odlište se a publikujte své vlastní kvalitní příspěvky.
Hodnotný obsah přináší vašemu publiku na LinkedIn – vaší cílové skupině, odpovědi na jejich pracovní a odborné otázky, řešení jejich problémů, rozvíjí je a vzdělává je.
Díky němu můžete ukázat, co a jak děláte, čemu opravdu rozumíte, i to, jaké máte výsledky.
Hodnotný obsah je tím nejúčinnějším nástrojem získávání důvěry a nových zákazníků. Když váš obsah vašemu potenciálnímu zákazníkovi pomůže, na koho se obrátí, až bude potřebovat produkt nebo službu, kterou vy poskytujete?
Lead je kontakt se zájmem o vaši službu nebo produkt.
Komunikujte se svými leady, vytěžujte je, doveďte je k osobní komunikaci, telefonátu nebo schůzce.
Na LinkedIn je to jako sklizeň jahod. Jdete s košíkem, některé utrhnete, jiné ještě nejsou zralé, utrhnete je až zítra. Další teprve kvetou…
Všechny aktivity, které děláte, nepůsobí jen nyní, ale budujete si cestičku do budoucna. Pravidelnou a dlouhodobou prací se sítí si vytváříte potenciál pro byznys nejen pro současnost, ale i do budoucna.
Pokud budete používat LinkedIn správně, pravidelně a dlouhodobě, budou za vámi poptávky z LinkedIn přicházet sami… A LinkedIn se stane bohatým a dlouhodobým zdrojem vašich zákazníků.
Jana Bártíková
Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na LinkedIn.
Přečtěte si také: Ambasadoring – úspěšná LinkedIn strategie >>>